Søvnapnø og arbejde

En National Sleep Foundation gallupundersøgelse i USA har fundet ud af, at næsten 1 ud af 3 personer er klassificeret som “i risiko for enhver søvnforstyrrelse”.1

Hvis du lider af søvnapnø, har du højst sandsynlig oplevet følgende symptomer:

  • Træthed
  • Døsighed i dagstimerne
  • Nedsat opmærksomhed
  • Forringet koncentration
  • Glemsommelighed

Disse følgevirkninger af søvnapnø kan negativt påvirke din arbejdsindsats og produktivitet.1 Faktisk kan for lidt søvn føre til:

  • Forringet reaktionstid
  • Nedsat evne til at lytte
  • Problemer med at tage beslutninger
  • Problemer med bearbejdning af information og korttidshukommelse
  • Nedsat årvågenhed og motivation
  • Øget humørsvingninger og aggressiv opførsel

Hvis du har søvnapnø, er det mere sandsynligt at du kommer for sent på arbejde, falder i søvn, laver fejl og kommer til skade på arbejdet.1 Cirka 13% af de arbejdsulykker der sker, sker på grund af søvnproblemer. I forlængelse af det, løber medarbejdere med søvnproblemer en dobbelt så stor risiko for at komme til skade på arbejde.2

Hvis du har søvnapnø, skal du tale med din læge om at komme i den rette behandling. Opdag andre fordele ved behandlingen.

Referencer:

  1. National Sleep Foundation: Sleep in America Poll (2008).

  2. Uehli et al. Sleep problems and work injuries: A systematic review and meta-analysis. Sleep Medicine Reviews, 2014(18), 61-73.

Flere risici

Søvnapnø og dit hjerte
ResMed beskriver hvordan hjertesygdom og søvnapnø kan sameksistere. Mens søvnapnø kan udvikle sig som følge af hjertesygdom, kan det også fremskynde progressionen af hjertekarsygdom.
Søvnapnø og din vægt
Fedme er den primære årsag til søvnapnø hos voksne. Ubehandlet søvnapnø kan føre til yderligere vægtøgning, og medvirker til en ondartet cyklus.
Søvnapnø og diabetes
ResMed beskriver risikofaktorerne af diabetes og søvnapnø. De to sygdomme kan med tiden føre til andre seriøse helbredsproblemer, såsom højt blodtryk, hjertesygdom og slagtilfælde.