Hvad sker der under søvn?

En-træt-mand-med-gråt-hår-og-knappede-lys-farvet-skjorte-strækker-søvnigt

 

Undrer du dig over hvad der sker under søvn? Tænk på din krop som en fabrik. Når du går i søvn, begynder din krop sit skiftearbejde:

 

  • Helbreder beskadigede celler
  • Booster dit immunforsvar
  • Kommer sig ovenpå dagens aktiviteter
  • Genoplader dit hjerte og kardiovaskulære system til den næste dag

Vi kender alle værdien af at sove godt, og vi har alle oplevet følelsen af at blive forfrisket efter en god nats søvn (og følelsen af træthed efter en dårlig nats søvn). Men selvom vi ved dette, er det i vores travle samfund, at mange af os ikke får kvaliteten på syv til ni timers søvn, som vores kroppe har brug for at udføre disse funktioner.

 

Forstå søvncyklussen

Forståelse af hvad der sker under søvn betyder også forståelse af søvncyklussen. Om natten bevæger vores kroppe sig gennem to tilbagevendende faser af søvn: REM (hurtig øjenbevægelse) og NREM (ikke-REM eller ikke-hurtig øjenbevægelse). Begge faser er vigtige for forskellige funktioner i vores kroppe. For eksempel frigives et hormon, der er afgørende for vækst og udvikling, kun i den sidste fase af NREM-søvn.

Hvis REM- og NREM-cyklusserne afbrydes flere gange i løbet af natten – enten på grund af snorken, vanskeligheder med at trække vejret eller gentagende opvågninger i løbet af natten – så går vi glip af vigtige kropsprocesser, som kan påvirke vores sundhed og trivsel ikke kun næste dag, men også på lang sigt.

 

Hvad sker der, hvis du ikke får nok søvn?

Hvis din krop ikke får en chance for korrekt genopladning (ved at gå gennem de to faser af søvn, REM og ikke-REM), starter du allerede dagen med en ulempe. Du kan måske opleve:

  • Følelse døsig, humør eller undertiden deprimeret
  • Udfordringer med at optage nye oplysninger på arbejde, huske ting eller træffe beslutninger
  • Trang til usunde fødevarer, som kan forårsage vægtforøgelse1

Hvis dette sker dag efter dag, nat efter nat, kan du forestille dig den belastning, det ville placere på dig, dit nervesystem, krop og helbred. Så hvis du ikke sover godt eller ikke føler dig oplagt, er det vigtigt at konsultere din læge.

Reference:

  1. Studies show that sleepy people also tend to prefer high-carbohydrate, fatty foods. Morselli L, Leproult R, Balbo M, Spiegel K. Role of sleep duration in the regulation of glucose metabolism and appetite. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab. 2010 Oct. Some of this research was supported by US National Institute of Health grants. 24(5):687-702

Mere sund søvn

Sådan får du en god nats søvn
At få en god nats søvn er lige så vigtig for dit overordnede helbred som at spise godt og træne regelmæssigt. Find ud af om du får nok kvalitetssøvn hver nat.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har mistanke om et problem?
Hvis du snorker, har svært ved at trække vejret eller vågner ofte om natten, kan du have en søvnlidelse eller en vejrtrækningsforstyrrelse. Find ud af hvad du kan gøre for at føle dig bedre.
Ved at fortsætte med at gennemse denne side, giver du samtykke til, at cookies kan benyttes. Vi bruger cookies til at give dig den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside. Skift indstillinger eller læs mere. eller Læs mere

Administrer dine præferencer vedrørende cookies

Vælg venligst om vores hjemmeside kan bruge krævede og / eller statistiske / marketing cookies, som forklaret nedenfor:

Påkrævede cookies

Disse cookies er essentielle for at hjemmesidens funktioner kan fungere.

Analytiske cookies

Disse cookies giver ResMed mulighed for at analysere brugen af hjemmesiden for at måle og forbedre ydeevnen.

Reklame Cookies

Disse cookies bruges til at hjælpe med at annoncere bedre afhængigt af dine interesser.