Tips til bedre søvn | ResMed

Gode vaner giver sund søvn

Søvn er afgørende for dit helbred. Vil du gerne holde op med at snorke eller bare sove bedre, så du har mere energi i løbet af dagen? Hvad end dit mål er, så er det vigtigt med gode søvnvaner. Her er vores tips, som kan hjælpe dig med at få en god nats søvn, så du er udhvilet og klar til en aktiv dag.

Syv tips til bedre søvn

Vær aktiv.

Jo mere aktiv du er i løbet af dagen, jo mere sandsynligt er det, at du kan slappe af og falde i søvn om aftenen. Selv om du ikke er den sporty type, er det en god idé at få noget motion ved f.eks. at tage trapperne eller gå til arbejde.

Sluk dine enheder

Læg dem væk mindst en time før sengetid. Blåt lys fra elektroniske enheder som mobiltelefoner, tablets og computere stimulerer hjernen. Prøv i stedet at komme ned i gear med en bog eller noget musik og et varmt bad.

Følg en søvnplan

Et vigtigt tip til bedre søvn: gå i seng samme tid hver aften. Prøv at holde dig til den samme plan i løbet af ugen og i weekenderne.

Undgå koffein

Det er ikke ens for alle, men det tager generelt 3-5 timer for kroppen at nedbryde koffein. Tæl seks timer baglæns fra din planlagte sengetid, og skift allerede der til koffeinfri drikkevarer. Du vil takke dig selv senere!

Hold øje med din vægt

Desværre er overvægt og fedme en væsentlig risikofaktor i forhold til snorken og søvnapnø. Dårlig søvn gør det nemmere at tage på og sværere at tabe sig. Vi ved, det er svært. Men hvis du ønsker at stoppe med at snorke og opnå en bedre søvn, vil det gøre en stor forskel, hvis du taber dig et par kilo.

Gør dit soveværelse hyggeligt

En behagelig madras og gode puder. Tykke gardiner eller mørke rullegardiner. Fjern alt, der minder dig om arbejde. Hyggeligt sengetøj. Hvis du gør soveværelset til et hyggeligt og afslappende rum, hvor der er fred og ro, vil du opleve, at det bliver nemmere at falde i søvn, og du sover bedre hele natten.

Undgå alkohol

Selv små mængder alkohol før sengetid kan resultere i dårlig søvnkvalitet og opvågning i løbet af natten.1 Alkohol kan desuden betyde, at almindelig snorken udvikler sig til obstruktiv søvnapnø.2 Mindre indtag af alkohol bør resultere i bedre søvn og kan måske også få dig til at holde op med at snorke.

Hvad er fordelene ved søvn?

fordele-ved-søvn-resmed

Det er godt for dit helbred at sove, fordi det giver kroppen en chance for at:

  • hele beskadigede celler
  • booste dit immunsystem
  • genoplade efter dagens aktiviteter
  • restituere dit hjerte og det kardiovaskulære system, så de er klar til næste dag

Søvn, snorken og søvnforstyrrelser

Vil du gerne sove bedre? Har du problemer med snorken? Denne gratis e-bog er fyldt med information, der hjælper dig med at forstå søvn, snorken og søvnforstyrrelser. Den indeholder de oplysninger, du skal bruge for at skride til handling.

Søvn, snorken og søvnforstyrrelser
ResMed-ebog-1-søvn-snorken-forside
Får du nok søvn?
ResMed-ebog-1-søvn-snorken-forhåndsvisning-a
7 tips til at sove bedre
ResMed-ebog-1-søvn-snorken- forhåndsvisning-b

Find ud af mere

Mange mennesker har søvnapnø, men ved det måske ikke. Faktisk påvirker søvnapnø mere end 3 ud af 10 mænd og næsten 1 ud af 5 kvinder3, så det er mere almindeligt, end man skulle tro.

Find ud af mere

Hvis du mener, at du er i risiko for at have søvnapnø, så kan du blive testet. Hvis du bliver diagnosticeret med søvnapnø, så er der ingen grund til bekymring: behandlingen er enkel og kan forbedre din livskvalitet drastisk.

Find ud af mere

Er det virkelig muligt at ‘helbrede’ snorken? Og hvis du snorker, hvorfor er det så vigtigt at kende årsagen?

Find ud af mere

References:

  1. Thakkar et al. Alcohol disrupts sleep homeostasis. Alcohol 2015; 49(4).
  2. Scanlan et al. Effect of moderate alcohol upon obstructive sleep apnoea. Eur Respir J. 2000; 16.
  3. Sleep-disordered breathing affects 34% of men and 17% of women aged between 30-70 Peppard et al. Increased Prevalence of Sleep-Disordered Breathing in Adults. Am J Epidemiol. 2013 (5.17).
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]